woensdag 22 oktober 2014

Plafondlampen in de zithoek


Dit is al weer mijn tweede blogartikel. De herfst is nu echt begonnen. Koud, regenachtig en donker. Heel erg donker! Dus tijd voor wat licht in deze duisternis. De vorige keer had ik het over hanglampen. Deze keer wil ik het graag hebben over plafondlampen. Als eerst wil ik graag een paar tips geven. Bij verlichting denkt men vaak gelijk aan hanglampen. Hieronder twee voorbeelden waarom je soms beter voor plafondlampen kunt kiezen.



De foto hierboven komt uit een woonwinkel. Het is een prachtige hanglamp, maar deze ruimte is veelte klein voor de lamp. Dit maakt de ruimte niet gezellig. Als je visite hebt, moet je voortdurend onder de lamp door kijken. Verlichting moet op subtiele wijze de sfeer versterken. Deze lamp is alles behalve subtiel. Daarnaast belemmert deze lamp de sfeer, omdat je niet eens fatsoenlijk met je visite in gesprek kunt. Heb je een hoger plafond in een hoge hal, dan zou ik dit een schitterende lamp vinden. In deze woonkamer van deze woonwinkel, zouden een paar wandlampen en plafondlampen veel meer sfeer creëren.


Op het eerste gezicht lijkt super mooi. De Scandinavische inrichting klopt tot in de kleinste details. Er is goed na gedacht over de grijstinten, witte muren en houten elementen. Het is allemaal niet erg praktisch. Het tafellampje op de grond is wel super stoer, maar loop je zeker omver. Deze staat niet in een hoek, maar midden in de kamer. Daarnaast vind ik de hanglamp totaal verkeerd. Een mooie plafondlamp had hier veel beter tot zijn recht gekomen. Het lijkt net alsof hier eerst een eettafel heeft gestaan. Het lijkt mij, dat je continue je hoofd stoot.

Plafondlampen saai? 


Absoluut niet. Ja, natuurlijk bestaan er heel veel saaie plafondlampen. Deze vind je vooral bij de bouwmarkten. Ik zal geen namen noemen. Een witte plafonnière van 9,95 is handig voor in het toilet, maar in je woonkamer wil je toch een beetje sfeer.


Scandinavische plafondlampen 

Dit is toch wel de trend van 2014. De Scandinavische inrichting bestaat ui veel pure hout elementen met zwart of grijze toevoegingen. Dit zijn twee voorbeelden van houten plafondlampen, welke prima zouden staan in een Scandinavische woonkamer. Persoonlijk had ik de zwarte spotjes vervangen door simpele zwarte fittingen met een gloeilamp. Dan had ik ze nog net iets gaver gevonden. In het linkervoorbeeld is de mini kroonluchter goudkleurig. Dat vind ik wel jammer. Die had ik zwart gemaakt.

Gave plafondlamp! Persoonlijk vind ik de onderstaande plafondlamp zeer gaaf. Dit is een stukje moderner. Maar zeker geen standaard plafonnière. Ik blijf er naar kijken. Wat is jouw favoriete plafondlamp? Laat het me weten. Ik ben zeer benieuwd. Liefs, Karin

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten